プロジェクト
新大工町歩道橋
- テキスト
新大工町は歴史的にオランダとの関係が深く、出島から中島川を上流に歩いていくと、新大工歩道橋に辿り着く。本橋は、シュガーロードと呼ばれる長崎街道の玄関口に位置する。二つの再開発ビルをつなぐだけでなく、まちをつなぐことを意図して計画された。
構造形式は門型ラーメンで、日本でよく見かける立体横断施設の形式である。いくつかの操作で街道の玄関口にふさわしい印象的な橋としてデザインした。橋面排水のため縦断勾配を5%とりつつバーチカル曲線で擦り付ける。また縦断線形の操作は橋を渡る体感を印象的なものにし、橋上中央からは稲佐山が見える。立面は曲げモーメントに従いつつ建築限界をクリアする形状とし、上下フランジ幅の差を利用して多面体で定義。目視点検や排水管の交換が容易な開断面の鋼床版2主鈑桁とした。基礎形式は既存埋設物の制約から深礎杭としていている。色彩は、砂糖のきなり色から発想し、周囲の建物のYR系の色彩と調和する淡い色を採用。手すりのディテールと塗装仕様は、出島表門橋と関連付けることで、長崎街道に架かる2つの橋は対になる。
- プロジェクトデータ
プログラム | 歩道橋の意匠及び構造設計
設計期間 | 2020-2021
施工期間 | 2021-2023
クライアント | 長崎市
総工費 | 約2.3億円
規模 | 橋長35.2m 主径間27.4m 幅員3.0m
意匠・構造 | Ney & Partners
所在地 | 日本, 長崎
クレジット |山頭範之, 松村琢磨
PROJECT
Shindaiku Footbridge
- Texts
Shindaiku town has historically had close relationships with the Netherlands.When walking toward upstream from Dejima along the Nakashima River, you will arrive at the shindaiku footbridge. This bridge is located at the city entrance on the Nagasaki-Kaido Road, known as historical Sugar trade Road started from Dejima. It was planned not only to connect the two new buildings, but also to reinforce the city connection.
The structural system is a portal flame ramen, a road overcrossing facility commonly seen in Japan. The longitudinal slope is designed with a 5% gradient and vertical curves to allow for water evacuation on the deck.This makes it to emphasize a crossing experience of the bridge, and Mt. Inasa can be seen from the center of the bridge. The elevation is shaped polyhedral to follow bending moment diagram and height clearance of tram and car. The two main plate girders are open cross-sections to facilitate inspections and drainage pipe replacement. The foundation was deep foundation piles due to the restrictions of the existing underground facilities.The color scheme was inspired by the color of sugar, a light beige that harmonizes with the color of the surroundings. The detailing of the railings and the paint specifications are related to the Dejima footbridge, so that the two bridges over the Nagasaki-Kaido have relationship followed historical context.
- PROJECT DATA
Program | Complete mission for architectural and structural design of footbridge
Study | 2020-2021
Execution|2021-2023
Client|City of Nagasaki
Budget| 230,000,000yen
Scale|Length 35.2m, Main span 27.4m, Width 3.0m
Architect & Engineer | Ney & Partners
Site | Nagasaki, Japan
Image credit | Noriyuki Yamagashira, Takuma Matsumura