プロジェクト
札幌路面電車停留所
- テキスト
駅前通に新設される3箇所の停留所(狸小路内回り、狸小路外回り、西四丁目内回り)の設計を担当した。駅の建築高さは約3m、平面形状は27.5m×3m の同じ形状の2駅と25m×3mである。
雪と風よけの機能、スムーズな動線、鉄道運行設備の処理が大きな設計上の課題であった。サイドリザベーションによる軌道の特徴を生かし、歩道から円弧状に滑らかにつながりスムーズに停留場や車両に導かれる平面計画とした。27.5mの停留場の歩道側中央と軌道側両端の3箇所に壁を設け、軌道側20mに大きなガラスを配した開口を設けることで、風よけの機能を持たせつつ明るく開放的な空間を確保している。また、一般的に鉄道施設は様々な運行のための設備で煩雑になりがちである。鋼板サンドイッチパネル構造とすることで、鉄道設備を内蔵しながらも、外観上はシームレスな継ぎ目のない形態を獲得している。結果、シンプルかつ存在感のある彫塑性を持った形状のデザインとなった。6mmの鋼板SS400で構成されるサンドイッチパネル構造である。壁・屋根ともに、パネル厚は250mm−300mmで、内部のスチフナは短手方向にのみ500mmピッチで配置される。片側をプラグ溶接したのちグラインダーで平滑に仕上げられ箱状に密閉され、壁と屋根がシームレスに一体となって構造体として成立する。鉄骨製作には高い溶接技術を要した。6mmの鋼板が構造材でもあり仕上げ材でもあることで、意匠と構造、鉄道設備が一体となったデザインとなった。
- プロジェクトデータ
プログラム|駅施設(停留所)
設計期間 | 2012-2015
施工期間|2016
クライアント|札幌市
総工費|0.4億円/駅
規模|延長27.5m,幅3m,高さ3m
意匠・構造 | Ney & Partners, オーク構造設計
所在地 | 日本, 札幌
クレジット | Ney & Partners, momoko japan受賞歴|
グッドデザイン賞
PROJECT
Sapporo Tram Station
- Texts
Three tram canopies were designed and built as a part of the tram construction in the city Sapporo. The existing tramways were renovated to construct a closed loop which gives more convenience and liveliness to the shopping street in front of the main station. The new tramways have reserved space for tram cars in traffic roads. The new tram canopies measure 3m high, 3m wide for a length of 25 and 27.5m respectively. The architectural challenge was to ensure smooth flows from the pedestrian paths to the tram rails, with protection against wind and snow. It was resolved through the plan arrangement of the canopy that prompts pedestrians to walk into the interior space. The interior spaces are supported by three side walls, along the 27.5m length, that are positioned close to the tram way at the edges and to the pedestrian way in the middle. They are provided with large glazed apertures in between the walls which protect against wind and create high spatial quality. Use of customized steel sandwich panels as a structure ensure clarity and a seamlessness appearance while accommodating the necessary technical facilities. In this way, the canopies have achieve a sculptural form with simplicity and presence.
Specific features|
Each canopy comprises of sandwich-structured components made of 6mm thickness SS400 steel. It varies in depth from 250mm to 300mm for both the wall and the roof part, with internal transverse stiffeners. The sandwich components are fabricated from sheets of steel panels that were plug-welded, finished with grinding, forming closed boxes. This components allows the walls and the roofs to perform as a continuous rigid structure. The panels were arranged to have equivalent stiffness to comply with the seismic criteria in the Japanese codes.- PROJECT DATA
Program| Concept development and complete structural design of tram station
Study | 2012-2014
Execution|2015-2016
Client|Sapporo City
Budget|40,000,000yen/station
Scale|Length 27.5m, Width 3m, Height 3m
Architect & Engineer | Ney & Partners, Oak Structures Ltd.
Site | Sapporo, Japan
Image credit | Ney & Partners, momoko japanDistinctions
Good Design Award