プロジェクト
JR長崎駅前広場 キャノピー・ファニチャー
- テキスト
2020年新長崎駅舎(在来線)、2022年新幹線開業を目指して整備が進められている長崎駅前広場。駅前広場は西口と東口の2つが存在し、株式会社設計領域、株式会社EAUと共に西口および東口の広場全体の空間構成を議論する中で、構造物の形態、配置によって広大な駅前空間に人々の行為の拠り所を生み出すよう配置計画を行なった。今回完成したのは、新しい長崎駅西口(在来線)の開業に合わせて設置されたキャノピーである。公共交通用の延長72m×幅5m、一般車用の延長67m×幅5mの2つが存在する。キャノピーと合わせて、防護柵、車止め、照明柱、サインといったファニチャー類も統一的にデザインしている。キャノピーは、6mmの鋼板を使ったサインドイッチパネル構造で、柱は220mm×120mmの楕円形状である。屋根と柱はボルト接合、柱スパンは5mを基本とし、屋根葺材等の二次部材がなくシンプルな構成のキャノピーは、場所を選ばず任意の寸法に可変させて適用できるシステムとして設計されている。今後、東口駅前広場にも同様のシステムのキャノピーが3基、延長168m×幅10mの木造のロングルーフと呼ばれる大屋根が建設される予定である。
- プロジェクトデータ
プログラム | 公共交通/一般車用キャノピー, 防護柵, 車止め, 照明柱, サイン
設計期間 | 2016-2021
施工期間 | 2020-2021(西口広場), 2022- 東口広場)
クライアント | 長崎市
意匠・構造 | Ney & Partners
所在地 | 日本, 長崎
クレジット | 松村琢磨
PROJECT
Nagasaki Station Park Canopies & Public furniture
- Texts
New Nagasaki station is planned to be opened in 2022. There will be two large squares in front of this station, the east exit and the west exit. East gate is a for local railway line, and West Gate is for shinkansen. In 2020, the east gate is opened to public and we designed two canopies,72m long x 5m wide for public transportation and 67m long x 5m wide for regular vehicles. The roof structure comprises of sandwich panels of 6 and 9mm thicknesses, containing transverse stiffeners inside. These canopies are designed in modular system. It can be adopted to any dimension and applied in any location. Street furniture such as guard fence, lighting poles, and signage are also designed with canopy. Three canopies with the same system and a large timber canopy,168m long x 10m wide for the east gate will be constructed in 2023.
- PROJECT DATA
Program | Canopy, Fence, Bollard, Lighting pole and Signage
Study | 2016-2021
Execution | 2020-2021(West gate park), 2022- Under construction(East gate park)
Client | Nagasaki city
Architect & Engineer | Ney & Partners
Site | Nagasaki, Japan
Image credit | Takuma Matsumura